TABAH WAHAI HATI

f4401f3ad6b0709c9fd5c75ccdf148e9
” Love when you’re ready, not when you’re lonely. ”
Bercinta hanya bila betul-betul dah bersedia, bukan hanya bila kesunyian.

Ada orang bertanya kepada aku. ‘aku tengok kau ni kejap je sedih, biasa je, kalau aku, meroyan kot, bercinta dah lama, lepas tu kena tinggal. Ke kau memang tak sayang dia?’

Pertanyaan lagi ‘ aku pelik kau boleh jadi tabah, dalam masa yang singkat. Serius singkat. Orang lain sedih berbulan-bulan, ada yang bertahun-tahun, kau pulak seminggu je dah okay. Ada udang di sebalik mee ke?’

Siapa cakap aku tak sedih?

Siapa cakap aku tak rebah?

Tiada sesiapa tahu betapa teruknya keadaan aku pada masa itu kecuali Allah dan mama.

Dan dari mana datangnya ketabahan dalam masa seminggu? Semua orang bertanyakan soalan yang sama.

Jawapan aku mudah. Bertaubat. Kembali padaNya.

Itu yang aku lakukan. Aku tidak pernah lupa untuk berdoa. Aku menangis mengingati dosa-dosa silamku. Aku serahkan sepenuhnya jiwa ragaku pada Maha Pencipta.

Kuasa Allah hebat. Manusia yang tidak tahu dan kurang tahu. Aku kembali mendapat ketenangan pada hari ketiga selepas peristiwa itu.

Tidur malam ku kembali tenang. Fikiran ku tidak lagi melayang-layang. Sakit hati aku hilang sedikit demi sedikit.

happy-quotes-about-life-tumblr-2

Jangan lupa amalkan ini. Amalan yang boleh membuatkan sesiapa  menjadi tabah walau dalam masa yang singkat.
1)      Memaafkan seseorang.
2)      Bermuhasabah diri
3)      Berprasangka baik
4)      Berserah segalanya pada yang Maha Esa.

Ia benar. Aku telah mengamalkan semua ini dan masih mengamalkan.

Alhamdulillah, aku tak pernah rasa tenang sebegini. Jika anda betul-betul bertaubat kepada Allah dengan seikhlas hati, anda pasti takot dan akan menangis teresak-esak mengenangkan dosa-dosa silam dan maksiat yang pernah anda lakukan.

Bangkitlah wahai wanita. Jangan sesekali tunjuk di depan semua orang kita lemah.

Jika hari ini Allah tak temukan kita dengan orang yang kita damba, Insyallah, Allah akan temukan kita dengan orang yang mendambakan kita.

Jika hari ini Allah tak temukan kita dengan orang yang kita sayang, Insyallah moga Allah temukan kita dengan orang yang sayangkan kita.

Semuanya kuasa Allah. Percayalah..

Artikel ini telah dihantar oleh Rahadatul Aisy ke inbox Blog Aku Islam untuk perkongsian kepada kita semua. Terima Kasih saudari Rahadatul Aisy.. 🙂

Leave a Reply

